De daglige etaper – efter Tour de France

22-11-2022Vejforum

De daglige etaper – efter Tour de France

Det blev nøjagtig den folkefest, de fleste havde håbet på, da det store cykelcirkus Tour de France slog en omvej til Danmarks hovedstad og videre gennem det smukke danske landskab. Nu har blæst og regn afløst sommerens cykeldille, men danskerne cykler stadig rundt i al slags vejr.

Danmark er en af verdens største cykelnationer – også når det handler om cyklen som foretrukket transportmiddel. Tour de France har år efter år et godt tag i danskerne, og det bliver ikke bedre end en spinkel dansk bjergrytter ender med at sætte resten af feltet til vægs. Det gik heller ikke hen over hovedet på planlæggerne af årets Vejforum.

For Vejforum handler nemlig i lige så høj grad om cykler som om biler. Som sektor har vi pligt til at facilitere de relativt mange, der hver dag bruger cyklen som transportmiddel til og fra arbejdet - eller som anvender cyklen som populær motionform iført lycra og solbriller. Så hvordan varetager vi bedst den opgave?

Det vil Thomas Bach give sine bud på på Vejforum. Han sidder i bestyrelsen for Danmarks Idrætsforbund, og arbejder som idrætschef med ansvar for idrætsudvikling i Københavns Kommune.

- Tour de France var selvfølgeligt stort. Men det var da også Tour de Storebælt, som samlede op mod 25.000 danske cykelmotionister en lille måned inden det store internationale medieopmærksomhed i sommer ramte dette infrastrukturelle fyrtårn, Storebæltsbroen. Det var en manifestation af den danske cyklekultur, mener Thomas Bach. 

Han har gennem en del år dykket ned i idrætslivet generelt og kan for hvert omåde skære kagen op i mange stykker. Når det handler om hverdagen på cykel, så taler vi fx om mere end blot god asfalt og trygge og sikre cykelstier.

- Asfalt og cykelstier er den hardware, som vi prøver at designe, så det bliver den bedst mulige oplevelse at være cyklist i hverdagen. Det er en hardware, som skal understøtte borgernes hverdagsmotion, og den skal være af en beskaffenhed, der øger motivationen for at vælge et aktivt og dermed sundt liv, siger idrætschef Thomas Bach.

Thomas Bach husker os på, at en hverdagscykelkultur ikke er i nærheden af at være nyt. Cyklen blev meget hurtigt en del af bybilledet i København, som da også siden har været indrettet til de mange cyklister. I dag viser vi de danske byer frem til inspiration for hele verden, som noget byerne er stolte af.

- En tryg og sikker by for cyklister engagerer masser af københavnere, og for kommunen er det en ambition, at minimum 50 procent af hverdagstransporten skal ske på cykel. Tiderne skifter, og i dag har vi fået en stærk driver i trenden om bæredygtig livsstil. Det er vigtigt, at vi tager børnene med og opretholder en cykelkultur som ung og i voksenlivet. Livslang cykelglæde har kun pluseffekter, understreger Thomas Bach.

Grøn trafikkultur

For vejsektoren er cyklen en vigtig partner i den grønne omstilling. Hvor det kan lade sig gøre, skal cyklisternes fremkommelighed prioriteres, så tilvalg af cyklen som transportmiddel favoriseres.

Det er især en god strategi i byerne, men det indebærer også en risiko for at glemme de mange, som ikke har mulighed for at bruge cyklen i hverdagen på grund af fx alder og afstande. København har mulighederne og Thomas Bach slår fast, at man i Københavns Kommune er særdeles opmærksom herpå, og derfor også fokuserer på børn, unge og ældre på cykel under temaet sundhed hele livet og på det, de kalder cykeloplevelser og rekreativ cykling.

- Der er selvfølgelig stor forskel på land og by. Det er ikke alle steder, at cyklen er et reelt alternativ i hverdagen. Generelt har vi faktisk de udfordring, at vi faktisk ser færre unge som cykler og det er mere udpræget på landet end i byerne, fortæller Thomas Bach.

Thomas Bach har selvfølgelig både en holdning og ideer til, hvordan fx de danske kommuner kan iværksætte cykelfremmende tiltag, som kan få endnu flere til at vælge at cykle.

- Der er mange løsninger, og kommunerne inspirerer da også hinanden. I byerne kommer der hele tiden nye udfordringer til, fx elcykler og løbehjul, og hvordan får vi det til at fungere? København er også en turistby, og mange besøgende fra lande uden den samme cykelkultur som Danmark er blevet skræmte over at træde ud på en dansk cykelsti. Det handler selvfølgelig om at arbejde med en god og hensynsfuld cykeladfærd, slutter Thomas Bach.