Kom en tur til Femern – i Nyborg!

22-11-2022Vejforum

Kom en tur til Femern – i Nyborg!

Deltagerne i Vejforum 2022 får mulighed for at komme helt tæt på byggeriet af Femern-forbindelsen. Verdens længste sænketunnel er også Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, der tiltrækker arbejdskraft fra det meste af Europa.

På Vejforum 2022 kan du komme helt tæt arbejdet med Femern-forbindelsen. Igangsætningen af det store anlægsarbejde har været lang tid undervejs bl.a.  på grund af klagesager i Tyskland. Men nu er det imponerende arbejde i fuld gang. Og vores guide på turen – som altså foregår i Nyborg – direktør Henrik Vincentsen, Femern A/S, er en erfaren herre, når det handler om store anlægsprojekter. Han har tidligere været anlægsteknisk chef i forbindelse med den mulige Kattegat-forbindelse hos Sund & Bælt, projektdirektør i Vejdirektoratet og har også været i Cowi.

Henrik Vintcensen fokuserer i sit indlæg på, hvordan anlægsprojektet bidrager til den grønne omstilling, samt hvordan man i projektet arbejder med bæredygtighed inden for miljø og sociale forhold, og giver dermed sit perspektiv på Vejforums tema, ”Veje til bærerdygtighed”.

Byggeriet tiltrækker medarbejder fra hele Europa og ved siden af byggepladsen i Rødbyhavn etableres en tunnelby - FLC Village - med plads til over 1300 beboere.

Om Femern Bælt-forbindelsen

Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland. Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer. Femern-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet. Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. m2. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.

  • Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Tunnelen indeholder en tosporet motorvej
  • Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
  • Et standardelement vejer 73.500 tons.

Kilde: www.femern.com