29-09-2023Vejforum
Ingeniørfirmaet COWI er dybt involveret i udviklingen af Lower Thames Crossing-projektet, som er et ambitiøst infrastrukturprojekt i det sydøstlige England. Her anvender COWI sin Grønne Omstilling og Bæredygtighedsstrategi med det mål at gøre en forskel i forhold til klimaforandringer. COWI fungerer sammen med Jacobs og Arcadis som tekniske partnere for National Highways i Storbritannien.
Lower Thames Crossing er en imponerende infrastrukturindsats. Den cirka 25 kilometer lange motorvej, der omfatter tre forbindelser og to 4 kilometer lange tunneler, vil næsten fordobler vejkapaciteten over floden Thames øst for London - og koster mange penge, hele 69 milliarder danske kroner. Til sammenligning kostede Storebæltsbroen lidt over 20 milliarder kroner i 1988-priser.
COWI er en del af dette projekt. Virksomheden er velkendt i Danmark for sin ekspertise inden for tunnel- og brobyggeri, men i dag er den også engageret i at bidrage til en grøn og bæredygtig gennemførelse af infrastrukturprojekter.
- I en verden, der fortsætter med at vokse i befolkningstal, er infrastruktur afgørende for økonomisk vækst og velstand. Samtidig står vi over for klimaforandringer, så vi er nødt til at tænke på grønne og bæredygtige løsninger for vores infrastruktur, siger David Manning, Senior Vice Director for COWI UK i London og teknisk partner i projektet.
COWI UK fokuserer med sin Grønne Omstilling og Bæredygtighedsstrategi på at fremskynde handling og gøre en forskel for et bedre klima sammen med sine kunder og partnere. I Lower Thames Crossing-projektet danner COWI i samarbejde med Jacobs og Arcadis det tekniske partnerskab for National Highways i projektets udvikling, og de vil fortsætte i en ledende rolle i projektet gennem hele byggefasen.
Ambitionerne
Projektet er designet til at blive det grønneste infrastrukturprojekt, der nogensinde er bygget i Storbritannien. Det ambitiøse motorvejsprojekt vil reducere trafikpropper ved nogle af ?Storbritanniens mest vitale og travle veje.
Og med Lower Thames Crossing kommer der en ny rute mellem den engelske kanal og Themsens havne og produktions- og distributionscentre i Midlands og det nordlige England, som vil gavne ikke bare det regionale område men også den nationale økonomi. Det er det største vejprojekt siden opførelsen af M25, som er den meget synlige ringvej omkring London, der blev bygget for 35 år siden.
- Som infrastrukturprojekt skiller Lower Thames Crossing sig ud både i størrelse og omfang. For eksempel vil det blive den længste vejtunnel i Storbritannien med tunnelbor med en diameter blandt de største i verden, forklarer David Manning.
Udførelsen
Projektet har også udmærket sig på andre områder. Det er blevet formet af en af de største høringer, der nogensinde er blevet gennemført i Storbritannien og med en rekordstor respons. Projektet befinder sig nu i en kritisk udviklingsfase, der involverer tilladelser til tunnelbyggeri under Themsen og udnævnelse af de såkaldte leveringspartnere til de tre arbejdspakker:
Foreløbig er Balfour Beatty udpeget til kontrakten for Veje nord for Themsen, mens Skanska er udpeget til at levere Kent-vejene. Kontrakten for Tunneler og tilgange forventes at blive udpeget inden udgangen af 2023.
- COWIs rolle er at støtte vores klient i designudvikling, godkendelse, forretningsmæssig udvikling og indkøb. For os er det især interessant, at National Highways har beskrevet projektet som et 'pathfinder-projekt'. Det betyder, at projektet skal demonstrere og levere en betydelig reduktion i indlejret kulstof, og vores vision er at bygge projektet med de lavest mulige kulstofemissioner, teste nye lavkulstofinnovationer og efterlade et aftryk, der muliggør afkarbonisering af fremtidige projekter, siger David Manning og tilføjer:
- Lower Thames Crossing var det første store britiske infrastrukturprojekt, der satte reduktion af kulstof i centrum af sin udbudsproces. Det betyder, at leverandørerne kontinuerligt skal sikre reduktion af kulstofsemissioner og hele tiden udforske nye og innovative grønne arbejdsmetoder, som kan overlevere en positiv grøn kompetencearv.
Tidligere i år annoncerede projektet, at det ville blive det første store britiske infrastrukturprojekt, der drev sine tunge byggemaskiner med brint, og lancerede således og hermed udsigten til det det største indkøb af lavkulstofsbrint nogensinde i Storbritannien. Det kan blive en vejviser for alle dele af byggeindustrien.
På Vejforum vil David Manning præsentere omfanget af de udfordringer, de står overfor i Lower Thames Crossing-projektet og vise realistiske case-studier af, hvordan de har formået at reducere kulstofemissioner gennem design, indkøb, lokal deltagelse og samarbejde med andre store projekter og branchepartnere.