Tilmelding er lukket
Herunder kan du se det fulde program, samt vælge hvilke sessioner du ønsker at deltage i.
Program den 2. december 2015 | ||
Session A | 13:00 - 14:30 | Lokation |
Auditoriet | ||
Sal C | ||
Sal A | ||
Sal K | ||
Salon 20+21 | ||
Sal B | ||
Sal D+E | ||
Salon 22+23 | ||
Salon 30+31 | ||
Session B | 15:00 - 16:00 | Lokation |
Vandrehallen | ||
Salon 20+21 | ||
Salon 30+31 | ||
Sal B | ||
Sal C | ||
Auditoriet | ||
Sal A | ||
Salon 22+23 | ||
Sal D+E | ||
Sal K | ||
Session C | 16:15 - 17:15 | Lokation |
Sal B | ||
Sal C | ||
Auditoriet | ||
Sal K | ||
Sal A | ||
Sal L | ||
Salon 30+31 | ||
Salon D+E | ||
Salon 20+21 |
Program den 3. december 2015 | ||
Session D | 09:00 - 10:00 | Lokation |
Sal C | ||
Sal B | ||
Salon 20+21 | ||
Salon 30+31 | ||
Auditoriet | ||
Sal D+E | ||
Sal L | ||
Sal K | ||
Sal A | ||
Session E | 10:30 - 12:00 | Lokation |
Salon 20+21 | ||
Sal C | ||
Auditoriet | ||
Salon 22+23 | ||
Sal A | ||
Salon 30+31 | ||
Sal B | ||
Sal D+E | ||
Sal K | ||
Session F | 13:00 - 14:00 | Lokation |
Sal A+B | ||
Auditoriet | ||
Salon 30+31 | ||
Sal D+E | ||
Salon 22+23 | ||
Salon 20+21 | ||
Sal C | ||
Sal L | ||
Sal K |
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Auditoriet
På sessionen bliver du opdateret med den nyeste viden om forskellige tekniske aspekter ved belægninger. Har lagtykkelsen af asfalt betydning for sporkøringsmodstanden, dvs. deformationen af asfalten? Det er undersøgt gennem forskellige forsøg. Hør også om erfaringerne med udlæg af asfalt på gamle betonveje med revner og skader, og anvendelsen af et nyt bindemiddel til formålet. Ligeledes status for AAB for hydraulisk bundne bærelag.
Lagtykkelsens betydning for sporkøringsmodstanden
Indlægsholder: Bjarne Lund-Jensen, NCC Industry A/S
Ny udgave af AAB for hydraulisk Bundne Bærelag
Indlægsholder: John Skalshøi, Per Aarsleff A/S
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Sal C
Selvkørende biler lød indtil for få år siden som science fiction, men nu ved vi at de kommer. På denne session sættes fokus på tidsperspektivet og den planlægningsmæssige vinkel samt de forskellige typer af teknologier bag selvkørende biler. Hør blandt andet om sikkerheds- og miljømæssige afledte effekter af selvkørende biler. I forlængelse af denne session kan du høre session B2.
Hvad ved vi om de trafikale effekter af den ny teknologi
Indlægsholder: Ulrik Hindsberger, Teknologisk Institut
Automatiske/Selvkørende/førerløse biler
Indlægsholder: Andreas Egense, Vejdirektoratet
Hvad ved vi om de trafikale effekter af den ny teknologi
Indlægsholder: Christian Juul Würtz, Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Sal A
Denne session er en komprimeret juridisk opdatering om forvaltningsret og principielle afgørelser på vejområdet. Hør bl.a. om principielle afgørelser fra Vejdirektoratet og få overblik over de nyeste afgørelser i forhold til lovgivningen om private fællesveje.
Vejforvaltningsretlige nyheder
Indlægsholder: Anders Valentiner-Branth, Nielsen Nørager Advokat
Advokat Henrik Sauer
Nye principielle afgørelser på vejområdet
Indlægsholder: Ivan Skaaning Hansen, Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Sal K
Styring af signalanlæg og information til trafikanterne er afgørende for optimal afvikling af trafikken og trafiksikkerhed og mange vejmyndigheder råder over stadig flere digitale systemer. Bliv opdateret om de nyeste erfaringer med de digitale systemer, bl.a. systemer som DOGS og SCATS, og få inspiration til drift og optimering af de digitale systemer.
DOGS – Adaptiv styring i mindre netværk
Indlægsholder: Henrik Ovesen, Swarco Danmark A/S
SCATS - test af verdens mest udbredte SRO system.
Indlægsholder: Hjarne Poulsen, COWI A/S
Michael Bloksgaard, Aarhus Kommune
Drift af vejmyndighedens digitale systemer
Indlægsholder: Thomas Werdelin, Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Salon 20+21
Unge mellem 15 og 25 år er i en særlig risikogruppe i trafikken. Både vejteknik, lovgivning og politiindsatser målrettes mod problemet, men tallet for dræbte og tilskadekomne unge skal endnu længere ned. Denne workshop fokusere på at finde nye tiltag. Udgangspunkt er korte indlæg fra eksperter fra forskellige fagmiljøer som oplæg til arbejdet i workshoppen.
De 10 farlige år
Indlægsholder: Birger Villadsen, COWI A/S
Jesper Sølund, RfST, Mette Møller, DTF, Pierre Laraignou, HVU
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Sal B
Vejafvanding har stor betydning for arbejdet med klimatilpasning. På denne session får du indsigt i nogle spændende løsninger, hvor offentlige og private aktører har samarbejdet. Hør om drænasfalt, der kan bortdræne og opmagasinere vand fra skybrud og om projektforslaget med at klima- og skybrudssikre ”Ny Amagerbrogade” som den første tungt trafikerede vej. Hør også om Helenevej på Frederiksberg, hvor kommune, forsyning og to private etablerede den første LAR-løsning under vej.
Helenevej og andre klimaveje på Frederiskberg
Indlægsholder: Susanne Viuf, Frederiksberg Kommune
Klima- og skybrudssikring af Ny Amagerbrogade
Indlægsholder: Peter Hvid Nielsen, Via Trafik Rådgivning
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Sal D+E
Konkurrenceudsættelse af vej- og parkopgaver er i de senere år steget stærkt. Det handler om alt fra drift og vedligehold af veje, til vandløbsvedligeholdelse og vintertjeneste. Hør om erfaringer fra Odsherred, Svendborg og Viborg med udarbejdelse af udbudsmateriale, kontrolbud og om samarbejdet mellem kommune og privat entreprenør under driftskontrakt.
Også særligt fokus på anvendelsen af IT-værktøjer, der kan understøtte en effektiv udbudsproces, både ved forberedelsen af udbud og styring af opgaveløsning efter udbud.
IT ved konkurrenceudsættelse af Vej & Park opgaver
Indlægsholder: Birger Villadsen, COWI A/S
Udbud og entreprise i Viborg Kommune
Indlægsholder: Thomas Skallebæk Buch, Vejdirektoratet
Udbud af entreprenørgårdens driftsopgaver
Indlægsholder: Mette Vangkilde Gram, Artelia A/S
Jan Yttesborg, Svendborg Kommune, Mads Holmgaard, Hededanmark
IT ved konkurrenceudsættelse af Vej & Park opgaver
Indlægsholder: Erling Kristiansen, Artelia A/S
Thomas Klint Martinsen, Odsherred Kommune, Bjarne Bylov Jensen, Sweco, Helge Tøttrup, Sweco
Udbud og entreprise i Viborg Kommune
Indlægsholder: Britt Bak Odgaard, Viborg Kommune
John Allan Pedersen
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Salon 22+23
Fremkommelighed, mobilitet og et
sammenhængende vejnet beror på, at de forskellige aktører i vejsektoren
samarbejder. I ”Det strategiske vejnet” samarbejder VD, kommuner og politi om
at fremme disse mål.
Formålet med workshoppen er at ideudvikle og drøfte nye tiltag inden for det igangværende samarbejde om Det strategiske vejnet. Der lægges op til debat om behov og interesser i det videre samarbejde.
Workshoppen vil blive indledt med en kort status for Det strategiske vejnet, hvor der bl.a. fortælles om de aktiviteter, der er i gang. Derefter vil der være to oplæg med diskussion i grupper om:
1. Realtidstrafikdata
Erfaringer med Vejdirektoratets udbudsproces
vedrørende indkøb af realtidstrafikdata indsamlet ved hjælp af GPS-teknologien
gennemgås og der redegøres for status på pilotprojektet. Dernæst uddybes
kommuneres muligheder for anvendelse af data i samarbejde med Vejdirektoratet
og en model for muligt samarbejde om anvendelse af realtidstrafikdata i
pilotprojektet mellem Vejdirektoratet og de kommuner Vejdirektoratet
samarbejder med i strategiske trafikledelsessamarbejder præsenteres. Derefter
arbejdes med følgende spørgsmål i workshoppen: Hvilke muligheder ser kommunerne
for samarbejde i pilotprojektet. Hvilke særlige overvejelser bør indgå i
arbejdet? Og hvilke ønsker har kommunerne til hvordan erfaringer i pilotprojektet
deles? Dernæst drøftes hvilke fælles muligheder der ses i forhold til
anskaffelse af realtidstrafikdata efter pilotprojektet og processen derfor.
2. Fælles vinterserviceniveauer
En gennemgang af undersøgelsen, herunder
lokaliseringen af kritiske strækninger. Derudover gives en kort præsentation af
de kritiske strækninger, og der orienteres om opfølgningen på dem.
Vejdirektoratet kan dårligt løbende overvåge
serviceniveauet for 58 kommuner. Derfor stilles følgende spørgsmål til
workshoppen: Hvordan sikres eventuelle ændringer fremadrettet lokaliseret,
eller hvordan sikres serviceniveauet opretholdt? Hvem har ansvaret, såvel i den
enkelte kommune, som for det samlede strategiske vejnet?
Samarbejdet under Det strategisk vejnet
Indlægsholder: Charlotte Vithen, Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:30
Lokation: Salon 30+31
A special seminar in English with participation of IFME Board Members and Others. Moderator will be Lars Østerbye, Head of office, Pavement Consultants, Grontmij A/S.
Speakers:
How Asset Management provides a new focus on Infrastructure in Australia. Chris Champion, Director International, IPWEA, Australia. (20 minutes + questions).
Experiences with Asset Management in Denmark and in Germany. Bjarne Bylow Jensen, Head of Department PLM, SWECO A/S (20 minutes + questions).
The important next step: Taking Asset Management into Public Budgeting. John Howard. (20 minutes + questions).
John Howard collaborates with IPWEA and is the co-author of a number of IPWEA publications and he is lead author of Infrastructure financial management manual. John Howard is former consultant and AU’s foremost authority for Infrastructure AM and Financial Management.
De to interesseorganisationer Asfaltindustrien og KTC sætter i denne session fokus på asset management, systematisk styring af drift og vedligehold, på vejområdet. Erkendelsen er, at den offentlige sektor er god til at bygge nyt, men dårlig til at vedligeholde det bestående og sikre vejkapital og andre faste værdier, det offentlige har ansvaret for.
I sammenhæng med Vejforum afvikles møde i IFME, International Federation of Municiapal Engineering, og det betyder bl.a. at du på denne session kan høre erfaringer med asset management på vejområdet fra forskellige australske aktører som er i Danmark.
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Vandrehallen
Skybrudshåndtering på Indre Vesterbro
Indlægsholder: Tine Damkjær Bagger, Vejdirektoratet
Cykelprioritering mellem 3 landsbysamfund
Indlægsholder: Henrik Nielsen Thorup, Geveko Markings Denmark A/S
Turbo roundabouts as Civil Cells
Indlægsholder: René Aggersbjerg, Landinspektørfirmaet Le34 A/S
Totalrenovering af Istedgade - Færdigt anlæg 2015
Indlægsholder: Christina Merwald Feldthaus, Gladsaxe Kommune
3D Georadar - Et nyt multiværktøj til kortlægning
Indlægsholder: Max Halkjær, Rambøll Danmark A/S
Jørgen Ringgaard, Jan Aagaard og Max Halkjær
Kollektiv trafik i yderområder
Indlægsholder: Rune Appelt Rasmussen, Via Trafik Rådgivning
Cykelprioritering mellem 3 landsbysamfund
Indlægsholder: Henriette Voss, VITA Ingeniører A/S
Lene Lyng Hansen, Atkins Danmark A/S
Bedre service for færre penge med mobile løsninger
Indlægsholder: Claus Houmann, Landinspektørfirmaet Le34 A/S
Gødvad Enge - en bydel i vandbalance
Indlægsholder: Rasmus Wermuth Jensen, Vesthimmerlands Kommune
repræsentant fra Niras
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Salon 20+21
Trafiksikkerhed og drift
Indlægsholder: Morten Klintø, Vejdirektoratet
Charlotte Damén Schultz-Nielsen, Vejdirektoratet
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Salon 30+31
Automatisering og trafiksikkerhed
Indlægsholder: Lotte Brædder Francke, LINQ Trafikrådgivning ApS
Ny teknologi ved, på og i vejen
Indlægsholder: Thomas Westring Roslyng, Vejdirektoratet
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Sal B
Få en opdatering af de seneste nyheder på ekspropriationsområdet og væsentlige tendenser i rets og taksationspraksis. Også fokus på ekspropriationserstatning ved letbanen langs ring 3 og fradrag for fordele (bortfald af arealerstatning).
Ekspropriation
Indlægsholder: Hanne Mølbeck, Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Sofie Faarup Britze, Afdelingsleder for Arealerhvervelse i Vejdirektoratet
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Sal C
På denne session kan du høre om forskellige erfaringer med at planlægge og vedligeholde fortove. Hør bl.a. om Svendborg-modellen, hvor man arbejder med en samlet tilstandsregistrering af fortovene dokumentere behovet for økonomiske ressourcer til området, samt gør det lettere at udvælge hvilke strækninger hvor der bør foretages renovering eller reparation af fortovsstrækninger. Oplysningerne præsenteres i kommunens GIS system, så det visuelt er let at få et hurtigt overblik.
Klimaflisen er tænkt som en nytænkning af den traditionelle fortovsflise, der kan anlægges i et almindeligt fortovsareal. Klimaflisen vil tilføje et nyt arkitektonisk udtryk til den traditionelle, lidt anonyme, fortovsflise, og vil samtidig med sin kombination af faskineløsning kunne bidrage til at håndtere overfladevande, således at det overbelastede regnvandssystem kan blive aflastet.
Tilstandsregistrering af fortove
Indlægsholder: Carsten Degnemark Larsen, Svendborg Kommune
Vejstrup Machine Control ApS
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Auditoriet
Hør om arbejdet med trafikplanlægning i Herlev og Frederikssund.
I Herlev arbejder man med en trafikplan med 2 fremtidsscenarier. I det ene scenarium undersøges det, hvilke trafikale påvirkninger, der kommer i området, når kendte byggeprojekter i området er etableret og infrastrukturprojekter anlagt. I det andet scenarium er hele området omdannet fra et erhvervsområde til et boligområde med grønne oaser. Også i dette scenarium kortlægges de trafikale påvirkninger.
I byudviklingsområdet Vinge Centrum i Frederikssund arbejdes med at understøtter muligheder for at bruge kollektiv transport som alternativ til biltransporten. Hør om de trafikale løsninger i den nye bydel, herunder vejinfrastruktur, parkering, trafikflows, transportalternativer mm.
Trafikplan for et erhvervsområde
Indlægsholder: Trine Fog Jakobsen, Horsens Kommune
Garbie Solvang Jørgensen
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Sal A
Klimasikring med drænasfalt
Indlægsholder: Jan Ingemann Ivarsen, NIRAS
Aalborg Kommune, NCC
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Salon 22+23
Vejmyndigheders erstatningsansvar
Indlægsholder: Bjarne Jess Vennike, Egedal Kommune
Bech-Bruun advokatfirma
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Sal D+E
Rejsetidsdata er vigtige for trafikplanlægning og samarbejdet på tværs af vejbestyrelser for at sikre fremkommelighed og lav transporttid. På denne session kan du høre om en ny håndbog om indsamling, behandling og præsentation af rejsetidsdata. Ambitionen med håndbogen er bistår vejbestyrelserne med at træffe de rigtige valg om indkøb af systemer til rejsetidsmålinger eller ved indkøb af rejsetidsdata.
Hør også om Aarhus Kommunes arbejde med en samlet ITS strategi, der over de kommende år har til formål at forbedre fremkommeligheden på vejnettet i Aarhus for alle trafikanttyper ITS strategien omfatter en række overordnede temaer som forbedret signalstyring, dynamiske informationstavler, dataindsamling samt muligheden for at kombinere tilgængelig open source data og derved informere og påvirke folks mobilitet.
Indsamling, behandling og præsentation af rejsetid
Indlægsholder: Søren Underlien Jensen, Trafitec ApS
Indsamling, behandling og præsentation af rejsetid
Indlægsholder: Jonas Olesen, COWI A/S
Vejdirektoratet, Petra Schantz / Thomas Roslyng
ITS-tiltag og forbedret fremkommelighed i Aarhus Kommune
Indlægsholder: Stig Grønning Søbjærg, Rambøll Danmark A/S
Michael Bloksgaard, Aarhus Kommune
Tid: 15:00-16:00
Lokation: Sal K
Panel discussion: How do we create interest among politicians for the value of Asset Management?
Moderator of the Panel discussion will be Henrik Garver, FRI
Introduction:
State of the Nation, a brief report on the condition and value of important Danish infrastructure, with estimates of the investments required to secure the best functionallity for society of any given infrastructure. Henrik Garver, Managing Director, The Danish Association of Consulting Engineers, FRI. (10 minutes)
Panel:
- Chris Champion, Director International, IPWEA, Australia.
- John Howard expert on Infrastructure Asset Management , Australia.
- Jørgen Jensen, Managing Director of Technology and Environment, Struer Municipality, representing KTC - Association of Municipal Engineering, Denmark.
- Bjarne Bylow Jensen, Head of Department PLM, Grontmij A/S
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Sal B
Anlæg og drift har i mange år været to forskellige verdner og budgetområder og det sker stadig ofte, at helt nyanlagte veje efter blot få år er i dårlig stand eller ikke fungerer optimalt som følge af politiske eller økonomiske prioriteringer, utilstrækkelige vejregler, ikke-tilgængelig viden m.m.. Hør om konceptet ”Driftsrevision” som har til formål at sikre, at nye eller ombyggede veje og vejanlæg udføres driftsmæssigt optimalt. Ved ”Driftsrevision” foretages en systematisk gennemgang og granskning af vejprojekter set ud fra en driftsmæssig synsvinkel.
Hør også om en ny jobfunktion i Vejdirektoratets Anlæg-Driftsdivision, hvor to koordinatorer, én fra det tidligere Anlægsområde og én fra det tidligere Driftsområde, nu arbejder sammen for at sikre en mere glidende overgang fra anlæg til drift, og at gode driftserfaringer indarbejdes i projekteringen. Målet med den nye funktion er også at sikre, at de krav, som trafikanterne stiller, bliver opfyldt nu og i fremtiden – på den mest omkostningseffektive måde.
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Sal C
I Sverige har ønsket om at forbedre infrastrukturen bedst muligt – og gerne billigst muligt – ført til brugen af en ny metode, ”Strategisk valg af tiltag”. Formålet med konceptet er bl.a., at processen skal øge sammenhængen mellem national, regional og lokal planlægning, og at den skal bidrage til en bedre inddragelse og dermed hensyntagen til forskellige interessenter. I Sverige har Trafikverket, Sveriges Kommuner og Landsting og Boverket givet hinanden håndslag på at anvende denne metode, hver gang der skal tages beslutning om nye infrastrukturtiltag. Konkrete eksempler fra Nacka Kommune og Värmdö Kommune i Sverige.
Hør også om danske erfaringer. Favrskov Kommune har udarbejdet en simplificeret prioriteringsmodel til anlægsprojekter. Den er let anvendelig og operationel og sikrer, at der foretages en standardiseret prioritering, hvor alle projekter behandles lige, og prioriteres på et ensartet, systematisk og gennemsigtigt grundlag.
En svensk metode til valg af den rigtige infrastruktur
Indlægsholder: Poul Henning Jensen, Pankas A/S
Model for prioritering af anlægsprojekter
Indlægsholder: Kresten Madsen, Trafikplan Aps
Maja Sig Vestergaard, Favrskov Kommune
En svensk metode til valg af den rigtige infrastruktur
Indlægsholder: Andreas Nordström
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Auditoriet
På denne session kan du høre om de nyeste perspektiver ved digitalisering af arbejdet med vejanlæg. Professor Vaïno K. Tarandi, KTH, Stockholm, fortæller om, hvordan brugen af BIM er relevant for vejområdet. BIM- Bygnings Informations Modellering – er en metode til at digitalisere (bygge-)processen.
Vejdirektoratet har også for alvor taget hul på digitaliseringen og er begyndt at udbyde alle deres større anlægsprojekter i 3D. På sessionen kan du høre om praktiske eksempler om anvendelsen af 3D modeller og fokus på de tidsmæssige besparelser og værdiskabende parametre der ligger i, at sætte krav om 3D og BIM til større anlægsprojekter.
Hvorfor skal vi have BIM i vejsektoren?
Indlægsholder: Jesper Sørensen, Ramudden Danmark A/S
3D i praksis på totalentrepriser
Indlægsholder: Søren Hauge Krabbe, Vejdirektoratet
Magnus Christensen, COWI
Hvorfor skal vi have BIM i vejsektoren?
Indlægsholder: Väino K Tarandi
Väino K. Tarandi
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Sal K
Kommunerne hjemtager vejbelysningen fra Dong
Indlægsholder: Per Hedelund, ITS Teknik A/S
Kommunerne hjemtager vejbelysningen fra Dong
Indlægsholder: Tabassum Hussain
Kirstine Hjorth Lorenzen, projektleder Gate21
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Sal A
Erfaringer med tiltag på supercykelstier og cykelpendlerruter
Indlægsholder: Erik Birk Madsen, Vejdirektoratet
Erfaringer med tiltag på supercykelstier og cykelpendlerruter
Indlægsholder: Martin Kristian Kallesen, Via Trafik Rådgivning
Rentabilitetsberegninger for Vestbaneruten
Indlægsholder: Martin Kristian Kallesen, Via Trafik Rådgivning
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Sal L
Miljømæssig bæredygtighed af PERS belægninger
Indlægsholder: Henrik Fred Larsen, Vejdirektoratet
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Salon 30+31
I denne session kigger vi nærmere på, hvordan anlægsarbejder påvirker omgivelserne. Du kan høre om, hvordan arbejdet med modernisering af Resendalsvej i Silkeborg er forløbet. Planlægnings- og projekteringsprocessen tog 5 år primært på grund af hensynet til naturen og regulering efter planloven.
Hør også om de generelle regler for VVM-anmeldelse og screening af anlægsprojekter. Silkeborg Kommune har igennem nogle år arbejdet med screening af vejprojekter og har udpeget en tværfaglig ”screening task force”.
Økonomi,strategi,broreparationer og bro bæreevne
Indlægsholder: Kristian Torp, Aalborg Universitet
Økonomi,strategi,broreparationer og bro bæreevne
Indlægsholder: Arne Henriksen, Vejdirektoratet
DTU og Cowi
Skal dit kommunale vejprojekt screenes?
Indlægsholder: Helene Dalgaard Clausen, Sweco Danmark A/S
Bente Rands Mortensen, Silkeborg Kommune
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Salon D+E
Der findes et stigende antal signalregulerede kryds med visning af tid til signalskift for fodgængere. De fleste fungerer hensigtsmæssigt, og nedtællingen er til gavn for fodgængere og måske også for trafiksikkerheden, selv om der i nogle tilfælde er konstateret betænkelig adfærd. Hør om registrering af uheld i kryds med nedtællingssignaler.
Hør også om arbejdet med vejledningerne for lydsignaler, der etableres i signalkryds for at hjælpe mennesker der er blinde eller stærkt svagsynede. Formålet er at undersøge, om der kan udvikles bedre løsninger, bl.a. i forhold til støjgener for omgivelserne og intelligent aktivering, så lydene kun aktiveres, når der er brug for dem.
Bedre lydsignaler i signalregulerede kryds
Indlægsholder: Pernelle Daugberg, Vejdirektoratet
Nedtællingssignaler for fodgængere
Indlægsholder: Jørn Vammen, Vejdirektoratet
Bjørn Weitemeyer, Cowi
Bedre lydsignaler i signalregulerede kryds
Indlægsholder: Jacob Deichmann, Rambøll Danmark A/S
Tid: 16:15-17:15
Lokation: Salon 20+21
På Viadanias workshop laver vi et nedslag på de muligheder for samarbejde med gymnasierne som er relevante og vil anskueliggøre, at de faglige tekniske emner som fylder vores arbejde i sektoren, kan brydes ned i relevant undervisning. Til gavn for både din organisation, de unge og kvaliteten på uddannelserne. Og rekruttering af fremtidens medarbejdere.
Infrastrukturbranchen helt ind i gymnasierne
Indlægsholder: Synnøve Klitgaard, Dansk Byggeri
IDA
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal C
Mange kommunalpolitikere er i dialog med forvaltningen om, hvilken kontraktform der er den mest fordelagtige på vejområdet. Baggrunden er ofte økonomisk mere end faglig teknisk, fordi de kommunale veje, med få undtagelser, lider af et milliard-stort vedligeholdelsesefterslæb. Det er også grunden til at funktionskontraktformen har vundet frem de seneste 10 år, således at 20 % af det kommunale vejnet i dag drives med funktionskonrakter.
På grund af kontraktformens store udbredelse og på grund af det økonomiske pres i kom- munerne er det vigtigere end nogen sinde at få drøftet kontraktformens fordele og ulemper og hvordan vi får afstemt forventningerne mellem politikere, embedsmænd, rådgivere og entreprenører.
Funktionskontrakter - fordele og ulemper
Indlægsholder: Søren Peter Kongsted, Vejdirektoratet
15 års erfaringer med funktionskontrakter
Indlægsholder: Anders Hundahl, Asfaltindustrien
Susanne Baltzer, Steen Larsen, Erling Kristiansen og Lotte Regel Josephsen
Funktionskontrakter - fordele og ulemper
Indlægsholder: Susanne Baltzer, Vejdirektoratet
Vejregelgruppen for Funktions- kontrakter og Partneringaftaler
Funktionskontrakter - opsamling på erfaringer
Indlægsholder: Lotte Josephsen, Peab Asfalt A/S
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal B
Hør også om, nyeste strategier og trends inden for ”Smart Mobility” i byområder i Holland, for eksempel Network Management Systems (NMS), og hør samtidig hvilken rolle Smartphones, SUMP og bærbar mobilitet kommer til at spille i fremtiden. ”Smart Mobility’s” bidrag til håndtering af trængsel i byer i Danmark vil også blive gennemgået og indlægget vil blive afsluttet med 5 minutters fokus på perspektiverne for, hvad vi kan anvende ”Smart Mobility” til i Danmark - hvad kan vi lære af de hollandske erfaringer?
Smart Cities i Holland og perspektiver for Danmark
Indlægsholder: Uffe Høybye, Middelfart Kommune
Smart Cities i Holland og perspektiver for Danmark
Indlægsholder: Dennis Bjørn-Pedersen, Swarco Danmark A/S
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Salon 20+21
Hør også om, at Odense Kommune har etableret et erhvervsnetværk for 10 af de største virksomheder beliggende i Odense Kommune. Formålet med erhvervsnetværket er, at odenseanske virksomheder i samarbejde med Odense Kommune igangsætter fælles tiltag målrettet deres medarbejdere for at motivere dem til at benytte mere bæredygtige transportmidler.
Mobilitetsnetværk i Odense
Indlægsholder: Dea Seeberg, Odense Kommune
Connie Juel Clausen
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Salon 30+31
Ny udbudsforskrifter for jordarbejder erstatter de gamle fra 2006. Der er indført flere og mere uddybende krav igennem hele udbudsforskriften, som blandt andet har ført til mere detaljeret beskrivelser for forskellige typer af arbejder. Hør om hvilke ændringer der er indført i forskriften.
Den nye udbudsforskrift for Jordarbejder kan sammen med udbudsforskriften for jordstabilisering sikre, at der ikke anvendes flere råstoffer end højest muligt ved det enkelte anlægsprojekt.
Rabatjordsklassificering
Indlægsholder: Gert M. Henningsen, Landinspektørfirmaet Le34 A/S
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Auditoriet
I denne session kan du bl.a. høre om, hvordan 23 km 2 minus 1 veje i åbent land har givet massiv øgning i cykeltrafikken i Silkeborg. Ved 2 minus 1 veje indsnævres kørebanen visuelt til et vejspor med stiplet bred kantbane i hver vejside. Vejtypen skal signalere mere plads til de lette trafikanter. Cykelpuljens tilskud til 2 minus 1 veje i Silkeborg Kommune har givet et massivt løft til at sikre at bl.a. skolebørn bliver selvtransporterende til skole og fritidsaktiviteter.
På alle 23 km 2 minus 1 veje er der foretaget før- og eftermålinger af cykel- og biltrafik, hvilket har været en løftestang for accepten af vejtypen.
Hør også om en ny erfaringsopsamling over brugen af 2 minus 1 veje i Danmark samt anbefalinger til udformning af strækningerne. Mange kommuner har oplyst, at de forventer at etablere flere 2 minus 1 veje i de kommende år og efterspørger en vejledning i brugen af vejtypen.
2 minus 1 veje - erfaringsopsamling
Indlægsholder: Anne Eriksson, Vejdirektoratet
Lárus Ágústsson, COWI
2 minus 1 veje” – Trafiksikkerhedsmæssig effekt
Indlægsholder: Belinda la Cour Lund, Trafitec ApS
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal D+E
Hør indlæg om erfaringerne fra Miljøministeriet i forbindelse med en referenceimplementering, hvor tre datasæt med geodata skal udstilles jf. INSPIRE direktivet via koncept for Geodatastyrelsens Geodatabank og Kortforsyning. Der gennemgås fordele ved ensartet udstilling af data og de muligheder det giver i Danmark hos borgerne og erhvervslivet samt EU. META data sitet www.geodata- info.dk bliver præsenteret, samt lidt af indholdet.
Deling af faglige geodata på tværs af styrelser
Indlægsholder: Christina Merwald Feldthaus, Gladsaxe Kommune
Deling af faglige geodata på tværs af styrelser
Indlægsholder: Henrik Bering, Banedanmark
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal L
Der udvikles et nyt, ”robust” genbrugskoncept og der udarbejdes en tilhørende vejledning, som beskriver den for bygherren trygge vej til mere cirkulært producerede asfaltprodukter med væsentligt forøget genbrugstilsætning i danske asfaltslid- og bindelag.
Cirkulær Asfaltproduktion i Danmark
Indlægsholder: Ole Grann Andersson, Teknologisk Institut
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal K
Hør om, hvordan landet to største byer arbejder med at mindske gener for trafikken i forbindelse med anlægsarbejder og gravearbejder.
Du får de nyeste erfaringer med vejledning af trafikanter via digitale tavler ved letbanearbejdet i Aarhus. Kommunen har indkøbt 10 dynamiske tavler, der anvendes til at give information til trafikanterne. Målet er at sikre fremkommelighed, så tidstab og trængsel minimeres.
Omfanget af gravearbejder - og gener - i København er velkendt. For at nedbringe generne på vejene har vejmyndigheden hos Købehavns Kommune nu indgået et mere formelt samarbejde med ledningsejere og egen anlægsafdeling om bedre en koordinering af gravearbejder i byen. Københavns Kommune har udviklet et fælles værktøj som på tværs af interessenter kan dele vigtige data omkring veje og trafik i byen. Det er et fælles elektronisk kort, kaldet fremkommelighedskortet. Dette skal sikre, at der kommer færrest mulige gener ud af vejarbejder. Kortet opdateres en gang i døgnet med fælles data fra bla. HOFOR og kommunens anlægsafdeling og sikrer et fælles opdateret og samlet overblik over alle gravetilladelser og andre tilladelser på vejnettet.
Fremkommelighedskortet for København
Indlægsholder: Carsten Høeg Maegaard, Gladsaxe Kommune
Dynamiske informationstavler i byområde
Indlægsholder: Michael Bloksgaard, Aarhus Kommune
Anders Kruse Christiansen
Tid: 09:00-10:00
Lokation: Sal A
Også et specifikt indlæg vejmyndighedernes muligheder for at fastsætte lokale regler om råden over offentlige veje. En kommende bekendtgørelse om særlig råden har til formål at lette den kommunale administration på en række ukomplicerede områder, der generelt er kendetegnet ved en række fællestræk. Det kan f.eks. dreje sig om vareudstillinger langs butiksfacaden, udeservering og placering af cykelstativer.
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Salon 20+21
Denne workshop tager afsæt i Vejdirektoratets arbejde med udvikling af en strategi for det fremtidige samarbejde med de kommunale vejforvaltninger. Et af de centrale elementer i et styrket samarbejde er at finde fælles løsninger, der skal bidrage med større effektivitet i vejforvaltningerne. Vejdirektoratet ønsker at drøfte mulige rammer for at indgå et fælles udbud af drift og vedligehold med de kommunale vejforvaltninger. Derfor er Vejdirektoratet er gået i gang med at se på, hvordan det kan blive muligt for kommunerne at blive en del af Vejdirektoratets kommende matrix- udbud der skal løbe fra 2018-2021.
Kommunernes deltagelse i VDs Matrixudbud
Indlægsholder: Benta Grevelund Karlsson, Vejdirektoratet
Niels Christian Skov Nielsen; Michael Ebbesen
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Sal C
Tilsvarende har borgerinddragelsen i Københavns kommune betydet, at der er kommet en helt ny mulig ruteføring i spil på strækningen fra Femøren St. til Øresund St.
Målrettet omverdensinddragelse ved cykelstiprojekt
Indlægsholder: Louise Heilberg, Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Evaluering af borgerdialog og trafiksanering
Indlægsholder: Trine Fog Jakobsen, Horsens Kommune
Nye veje - et bud på fremtidens borgerinddragelse
Indlægsholder: Louise Heilberg, Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Målrettet omverdensinddragelse ved cykelstiprojekt
Indlægsholder: Andrew Place
Christina Merwald Feldthaus, Viatrafik
Evaluering af borgerdialog og trafiksanering
Indlægsholder: Lene Hansen, Køge Kommune
Peter Raaschou, Frederiksberg Kommune
Nye veje - et bud på fremtidens borgerinddragelse
Indlægsholder: Johnny Kristensen, Sweco Danmark A/S
John Hird, Hird & Ko
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Auditoriet
Hør om, hvordan den enkelte vejmyndighed udnytter de muligheder den nye vejlov har givet i forhold til ledningsejere bedst muligt, men også undgår at stille større krav end, hvad der er hjemmel til i lovgivningen. Samlet set er de nye regler for ledningsgrave med til at sikre en større kvalitet af vores veje efter nedgravning af ledningsanlæg.
Frederikshavn Kommune har udarbejdet en håndbog med krav til retablering af veje og belægninger. Håndbogen er uddelt til medarbejderne i Park og Vejs egen entreprenørafdeling og til de eksterne entreprenører og bliver brugt i det daglige, når der føres tilsyn med vejarbejder. Hør om erfaringerne med at føre tilsyn med gravearbejder og om hvordan håndbogen hjælper til bedre retableringer
Ledningsgrave - Hvilke krav kan der stilles.
Indlægsholder: Ivan Skaaning Hansen, Vejdirektoratet
Håndbog for retablering af veje og belægning
Indlægsholder: Trine Bunton, Rambøll Danmark A/S
Ledningsgrave - Hvilke krav kan der stilles.
Indlægsholder: Caroline Hejlesen, TYRENS A/S
Koordinering af gravearbejder
Indlægsholder: Tom Løvstrand Mortensen, Lyngby-Taarbæk Kommune
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Salon 22+23
Vintertjeneste
Det er vinter hele året, eller i hvert fald fylder vintertjeneste også rigtig meget i sommerhalvåret, hvor der skal optimeres på ruter mm
Der er en del udfordringer omkring vinteren og især økonomien. Mange kommuner er presset på økonomien og er derfor også tvunget til at skære i serviceniveauet for vintertjeneste. Samtidig er der kommet en ny udfordring ind i billedet i forhold til bestemmelserne i den nye vejlov omkring hvornår en grundejer selv skal rydde sit fortov.
Korte oplæg om
Ud fra hvert oplæg vil der blive diskussioner i grupper om hvad man kan gøre og erfaringsudveksling.
På denne workshop vil vi diskutere og dele viden og ideer på baggrund af korte oplæg om anvendelse, indkøb og ejerskab af vintermateriellet, med fokus på følgende emner:
Efter disse korte oplæg lægges op til en gruppediskussion af de enkelte emner.
Anvendelse, indkøb og ejerskab af materiel
Indlægsholder: Freddy Knudsen, Vejdirektoratet
Vintertjeneste
Indlægsholder: Peter Nielsen, Frederikshavn Kommune
Niels Sloth Christiansen, Ålborg Kommune
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Sal A
På denne session bliver du opdateret om vigtige temaer i trafiksikkerhedsarbejdet.
Hør om det faktum, at 15-20 procent af alle dødsulykker sker om natten, og ulykkerne er generelt er alvorligere end på andre tider af døgnet. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker er i gang med en dybdeanalyse, som skal kaste lys over de særlige omstændigheder ved natulykkerne.
Højresvingsuheld mellem højresvingende motorkøretøjer og ligeudkørende cyklister er en af de hyppigste uheldssituationer for cyklister. Med støtte fra Cykelpuljen har Trafitec undersøgt situationer med konfliktende adfærd mellem højresvingende motorkøretøjer og ligeudkørende stitrafikanter (cykel og lille knallert) i signalregulerede kryds.
Det bliver sværere og sværere at finde sorte pletter på vejnettet, men hvordan skal kommunerne gribe trafiksikkerhedsarbejdet an, når de ikke længere kan tage fat på sorte pletter? Vejdirektoratet har sat arbejdet med nye metoder i gang og udgiver en vejledning i starten af det nye år.
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Salon 30+31
Hør tre forskellige indlæg med bud på gode redskaber til håndtering af emner i feltet mellem politik, trafik og ledelse.
• Trafik og Veje i Favrskov Kommune har arbejdet målrettet med at forbedre trivslen og dermed arbejdsglæden og effektiviteten gennem en målrettet kommunikationsstrategi. Det er nyskabende at anvende strategien i en offentlig forvaltning fra ledelse via medarbejdere til borgere, og det er helt unikt dokumenteret i casen i Trafik og Veje.
• Sådan håndterer du som vejingeniør dialogen med byrådet om kontraktformer på vejområdet. Tager udgangspunkt i Hedensted Kommune, hvor forvaltningen i løbet af 2015 har været i tæt dialog med byrådet om de forskellige kontraktformer: Funktionskontraker, fagentrepriser, partnering og rammeaftaler.
• Hvad betyder en velfungerende infrastruktur egentlig for erhvervslivet? Og hvilke konkrete projekter har størst erhvervsmæssig betydning? Der er generelt udbredt forståelse for, at den trafikale infrastruktur har stor betydning for erhvervslivet. Det er imidlertid svært at påvise, hvor stor betydningen egentlig er. DI har iværksat et projekt, der skal give mere konkrete svar på de ovennævnte spørgsmål.
Infrastrukturens betydning for erhvervslivet
Indlægsholder: Kim Hannibal, ATKI Transportbuen
Sådan håndterer du dialogen med byrådet
Indlægsholder: Anders Hundahl, Asfaltindustrien
Helle Westphal
Borgerservice projekt
Indlægsholder: Allan Therkelsen, Aarhus Kommune
Atkins management
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Sal B
Til denne session er vi i grænselandet mellem offentlig og privat. Den ene vej skal det overvejes om grundejeren skal betale, når veje skal ombygges eller anlægges. Erfaringen er, at der er gode muligheder for privat finansiering, men der er mange kommuner og rådgivere, der ikke er opmærksom på reglerne, som du kan få en indføring her. Reglerne sættes i forhold til hinanden, så deltagerne bliver opmærksom på fordele og ulemper ved de forskellige regelsæt, og gennemgangen krydres med eksempler fra praksis. Ligeledes oplæg om ansvarsforholdet mellem vejmyndighed og private aktører.
Den anden vej kan ekspropriation være nødvendig i fx forbindelse med anlæg af Letbaner, motorveje, kommuneveje og cykelstier. Ekspropriationsværktøjet er et nødvendigt og vigtigt redskab til at sikre virkeliggørelsen af disse infrastrukturanlæg. Ekspropriation- og erstatningsprakis ændrer sig løbende og den nye vejlov medfører også mindre ændringer i det formelle og i ekspropriationsproceduren. Her bliver du opdateret om reglerne.
Ekspropriation til vejanlæg
Indlægsholder: Thomas N. Asmussen, Landinspektørfirmaet Le34 A/S
Anlæg af offentlige veje
Indlægsholder: Hanne Mølbeck, Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Privat finansiering af offentlige vejprojekter
Indlægsholder: Bjarne Jess Vennike, Egedal Kommune
Vejdirektoratets juridiske afdeling
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Sal D+E
I flere større nordiske byområder er der etableret trafikledelsessamarbejde mellem de statslige og kommunale vejforvaltninger. Senest har Vejdirektoratet og Københavns Kommune etableret et samarbejde i Trafiktårnet i København, og målet er at udvide dette samarbejde til hele Hovedstadsområdet.
Formålet med samarbejderne er at skabe bedre fremkommelighed og bedre trafikinformation for regionens trafikanter. Visionen i Hovedstadsområdet er, at trafikcentret i 2020 er i stand til at styre og overvåge trafikken proaktivt, dvs. at reagere på både planlagte og uplanlagte hændelser med forud udviklede trafikafviklingsplaner. Disse planer kan implementeres direkte fra trafikcentret.
I sessionen præsenterer Trafik Stockholm, Trafik Göteborg, Vejdirektoratet og Københavns Kommune planer og erfaringer fra de respektive trafikledelsessamarbejder.
Trafikledelsessamarbejde i storbyregioner
Indlægsholder: Charlotte Vithen, Vejdirektoratet
Trafik Stockholm, Trafikverket, Göteborg Stad
Tid: 10:30-12:00
Lokation: Sal K
Så finder vi cyklerne frem.
Danmark har ikke tidligere haft en harmoniseret kortlægning af cykelstinettet, men som en del af projektet ’Bystruktur og cyklisme’ for Naturstyrelsen og Region Hovedstaden har DTU Transport nu udarbejdet et første samlet kort over cykelstinettet i Danmark ved at kombinere tilgængelige data.
Om projektet ”Ta’ Cyklen Danmark” som er et nyt partnerskab med store ambitioner om at fremme cykling i hele landet. Flere danskere skal vælge cyklen på korte ture under 5 km. De sundhedsmæssige gevinster ved cykling er blandt de vigtigste budskaber. Selv korte ture har en forebyggende effekt på både kræft, type 2-diabetes og hjertekarsygdomme. Kampagnens målsætning er at få 50 millioner flere cykelture om året.
Odense er Årets Cykelkommune 2015 og på denne session får du også status for kommunens arbejde med den store cykelsatsning som har været i gang i 15 år.
Kortlægning af Danmarks cykelinfrastruktur
Indlægsholder: Nanna Alberti, Vejdirektoratet
Kortlægning af Danmarks cykelinfrastruktur
Indlægsholder: Thomas Nielsen
Jacob Senstius, Søren Hasling Pedersen, Hjalmar Christiansen
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Sal A+B
Der er mange som synes, at det kan være besværligt og bøvlet at skrive udbudsmaterialet for forskellige anlægs- og driftsopgaver. Ved denne session bliver du ført igennem faserne i arbejdet, så du får overblikket.
Hør også om VDs arbejde med at udarbejde et forbedret koncept til brug for bedre bestilling og styring af rådgivningsydelser. Da Vejdirektoratet udbyder mange rådgivningsydelser, vurderes det, at der er en økonomisk besparelse i at lave en præcis beskrivelse af den leverance som rådgiveren skal levere samt en god styring.
Bedre bestilling og styring af rådgiverydelser
Indlægsholder: Ivan Pedersen, Terranor A/S
Bedre bestilling og styring af rådgiverydelser
Indlægsholder: Erik Birk Madsen, Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Auditoriet
Trafikafvikling i rundkørsler giver notorisk problemer.
Hør om trafiksikkerhedsarbejdet ved en rundkørsel på Frederiksberg. Rundkørslen er gentagne gange udpeget som uheldsbelastet og utryg, hvorfor Frederiksberg Kommune flere gange har ændret på afmærkningen i rundkørslen. Særligt cyklister føler sig meget utrygge i rundkørslen, der er stærkt befærdet af mange cyklister, gående og biler i særligt morgenmyldretiden.
Tilsvarende ved rundkørslen ved Paludan-Müllers Vej/Søftenvej i Aarhus forekommer der trafikale problemer i myldretiderne. Aarhus Kommune har ønsket en simpel og effektiv løsning på problemstillingen og har bestilt en analyse af et scenarie, hvor trafikken fra Paludan-Müllers Vej doseres frem mod rundkørslen.
Dosering af trafik ind mod en rundkørsel
Indlægsholder: Rune Appelt Rasmussen, Via Trafik Rådgivning
Trafik- og adfærdsanalyse af en rundkørsel
Indlægsholder: Peter Raaschou, Frederiksberg Kommune
Lene Hansen, MOE A/S
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Salon 30+31
To indlæg med relation til privatvejsloven
Et oplæg har til formål at klæde kommunerne på til at gennemføre overdragelse af belysning på private fællesveje. Der laves en opsamling på vejlovens procedureregler og de erfaringer man har gjort sig i Silkeborg, særligt i forhold til de tekniske forhold. Indlægget vil derfor bestå af to hovedele: Et juridisk aspekt og et teknisk aspekt.
Desuden oplæg om de nye fordelingsregler i privatvejsloven. Der sættes fokus på hen-sigten med reglerne og den praktiske brug, således at vejmyndighederne er klædt bedre på til at bruge reglerne i praksis.
Belysning på private fællesveje
Indlægsholder: Stig Autzen, Silkeborg Kommune
Silkeborg Kommune
Nye fordelingsregler i privatvejsloven
Indlægsholder: Ivan Skaaning Hansen, Vejdirektoratet
COWI
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Sal D+E
Hør om Københavns kommunes projekt ’Et løft til vejene’, et genopretningsprogram, der har til mål at indhente efterslæbet. I oplægget bliver programmets indhold, strategi og metodik i forhold til planlægning og kommunikation berørt ligesom politiske og økonomiske aspekter inddrages. Der gives en status på den aktuelle situation i genopretningsarbejdet i København.
SAMKOM fortæller desuden om arbejdet med en landsdækkende analyse, der skal skabe overblik over vedligeholdelsestilstanden af de kommunale veje og synliggøre investeringsbehovet i forhold til den kapitalbevarende drift af en række vejelementer. Indsamlingen af kommunernes data løber indtil 1. oktober 2015. Herefter bearbejdes data og SAMKOM planlægger at offentliggøre resultaterne i forbindelse med Vejforum 2015
Kommunal vejvedligeholdelsestilstand
Indlægsholder: Anette Jensen, Vejdirektoratet
Lars Testmann, Rambøll
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Salon 22+23
Syv kommuner fra Jylland og Fyn er sammen med COWI i gang med en stor analyse, der sætter fokus på, hvilken betydning valg af transportmiddel har for handelslivet i byerne. Fokus er på at undersøge cyklisternes betydning for handelslivet og dermed få indflydelse på kommuners prioritering af cykeltiltag i byerne. Handelsliv er tænkt bredt og omfatter både traditionelt indkøb af fødevarer og udvalgsvarer, men også køb af serviceydelser som frisør, tandlæge o.l. samt brug af caféer, biograf o.l. i byerne.
Værnedamsvej - bedre byliv, bedre cykelforhold
Indlægsholder: Allan Rahn Svendsen, Rahn Consulting v/Allan Johannes Rahn Svendsen
Transport, forbrug og adfærd
Indlægsholder: Malene Kofod Nielsen, COWI A/S
Pablo Celis, Aarhus Kommune
Værnedamsvej - bedre byliv, bedre cykelforhold
Indlægsholder: Jesper Lillelund, Artelia A/S
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Salon 20+21
Med 13 mio. årlige påstigere er linje 6A den næstmest brugte buslinje i Københavns Kommune. Gennem detaljeret analyse af rejsetidsdata for linje 6A og observationer er udpeget tids- og stedsspecifikke problemer på strækningen. Hør om, hvordan rejsetidsdata kan bruges til at udpege specifikke fremkommelighedsproblemer og til at kortlægge potentialet for at forbedre fremkommeligheden.
Hør også om Metroselskabets ønske om at etablere en Letbane på Ring 3 i København. I analyserne af konsekvenserne af etableringen af en letbane udføres analyser af konsekvenserne for både letbanen og vejtrafikken på strækningen og i krydsene.
Samspillet mellem vejtrafik og letbane på Ring 3
Indlægsholder: Søren Frost, COWI A/S
oplæg forventes at blive holdt i samarbejde med Metroselskabet og/eller Rambøll
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Sal C
Vejregelgruppen ”Byernes Trafikarealer” og Via Trafik har i 2012-2014 udarbejdet en omfattende revision af Håndbog om Tværprofiler samt udarbejdet en ny tværprofileksempelsamling.
Den nuværende håndbog er fra 2000, og der har været behov for en generel opdatering, således at håndbogen er tidssvarende og tager højde for nyeste viden og erfaringer. Nogle af de væsentligst ændringer i håndbogen er følgende:
• 2 minus 1 veje er indarbejdet.
• Cykelgade er indarbejdet
• Et samlet overblik over tværprofilelementer er vist i en tabel i starten af kapitel 3.
• Der er indarbejdet nye anbefalinger som følge af handicaphensyn.
• Der er indarbejdet et afsnit om drift og vedligehold.
Bliv også opdateret om revision af 2 vejregelhåndbøger om kryds på stier
De tidligere udgaver af de 2 håndbøger var fra 2000 og trængte til opdatering.
Revideret Tværprofilhåndbog og -eksempelsamling
Indlægsholder: Svend Elgaard, Vejdirektoratet
Revision af to vejregelhåndbøger for kryds på stier
Indlægsholder: Peter Nielsen Mains, Sweco Danmark A/S
Revideret Tværprofilhåndbog og -eksempelsamling
Indlægsholder: Mogens Møller, Sweco Danmark A/S
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Sal L
Behovet for at supplere politiregistrerede uheld med skadestuedata var et stort ønske i Silkeborg, da byen blev Trafiksikkerhedsby i 2012. Da det desværre ikke var realistisk at få et samarbejde med Region Midt, valgte Silkeborg i stedet at udvikle en app til selvregistrering af uheld. Hør om erfaringer og resultater fra arbejdet med app ´en, der bl.a. er udbredt gennem ungdomsuddannelserne og via de sociale medier.
Hør også om VDs arbejde omkring erfaringer og muligheder ved brug af skadestuedata til forbedring af trafiksikkerhedsarbejdet og herigennem opnå et bedre vejdesign ved analyse af skadestuedata.
Projektet omfatter følgende:
Mens vi venter på skadestueregistrering i DK
Indlægsholder: Louise Leth, Silkeborg Kommune
Gitte Merstrand
Skadestuedata som grundlag for vejdesign
Indlægsholder: Michael D. Grønlykke, Rambøll Danmark A/S
Vejdirektoratet
Tid: 13:00-14:00
Lokation: Sal K
Hør om, hvordan Kommunalbestyrelsen i Hørsholm Kommune i 2015 har vedtaget en ny cykelhandlings- og trafiksikkerhedsplan. Begge emner behandles i én og samme plan ud fra filosofien om, at hvis man gør noget for cyklisterne, gør man samtidig noget for trafiksikkerheden.
Planen er udarbejdet i et tæt samarbejde med andre interessenter på området. Kommunens cykelobservatørkorps, bestående af frivillige cykelentusiaster, har været med sammen med politiet, skolerne, Cyklistforbundets lokalafdeling og Seniorrådet. Borgere og skoleelever er ligeledes hørt gennem spørgeskemaundersøgelser, og det har alt sammen resulteret i en plan med en bred lokal forankring.
Også opdatering fra Herning, der i 2011 blev udpeget som en af de første Trafiksikkerhedsbyer i landet og siden da har arbejdet målrettet med fysiske og kampagnemæssige tiltag i del centrale del af Herning by. Arbejdet med Trafiksikkerhedsbyen har været opdelt i en række delprojekter omfattende sortpletarbejde, fokus på uheld med cyklister i kryds, hastighed og kampagner. Derudover har der været arbejdet med vidensdeling til både nabokommunerne, øvrige Trafiksikkerhedsbyer samt i form af artikler og oplæg på tidligere års Vejforum samt ikke mindst synliggørelse for borgerne.
Herning Trafiksikkerhedsby - hvad fik vi ud af det
Indlægsholder: Thomas Bøgh, Herning Kommune
Jens Christian Madsen, Rambøll
Cykel- & Trafiksikkerhedsplan for Hørsholm Kommune
Indlægsholder: Johanne Leth Nielsen, Hørsholm Kommune
1. TILMELDINGSBETINGELSER
Tilmeldinger til VEJ-EU’s konferencer sker via hjemmesiden www.konferenceforum.dk. Salg af billetter til konferencen sker gennem TicketButler, der håndterer salget til mange deltagere i samme ordre uden oprettelse af en profil hos VEJ-EU. Billetkøberen behøver ikke selv at deltage, og navn på de købte billetter kan frit ændres. Tilmeldingen er gældende, når deltageren har modtaget en kvittering fra VEJ-EU.
Deltageren kan oprette en profil på www.konferenceforum.dk med registrering af navn, e-mail, mobil, firmanavn og CVR-nummer. Alle profiler kræver en personlig e-mail. To konferencedeltagere kan derfor ikke bruge den samme e-mail. Det skyldes, at deltageren kan tilgå digitalt konferencemateriale, udskrive adgangsbilletter og personlige programmer, samt se tilmeldte og gennemførte konferencer via profilen. VEJ-EU’s privatlivspolitik accepteres automatisk ved tilmelding.
Klik her for at læse VEJ-EU's privatlivspolitik.
Materiale til brug på konferencen blandt andet adgangsbillet, program og deltagerliste findes på deltagerens profil på www.konferenceforum.dk.
1.1. Om at tilmelde flere medarbejdere
Billetkøberen kan købe billetter til flere deltagere til konferencer uden selv at skulle deltage. Købet kan enten betales med betalingskort eller ved at få fremsendt en faktura. Der skal for hver billet oplyses et navn og e-mail, som vil komme til at stå på billetten. Der kan forekomme begrænsninger på antallet af billetter, der højest kan købes af samme type og antallet af billeter, der kan købes i én ordre.
Kontakt info@vej-eu.dk for at få mere information.
1.2. Copyright og ophavsret
Ved accept af indlæg til konferencen erklærer indlægsholdere sig indforstået med, at indlægsholdere selv er ansvarlig for copyright til det anvendte materiale, og selv bærer ansvaret i forhold til krænkelse af ophavsret.
2. AFMELDINGSBETINGELSER
Det er muligt at annullere en ordre uden omkostninger til og med 60 dage før konferencen, herefter er tilmeldingen bindende. Det er kun muligt at annullere en samlet ordre og ikke de enkelte billetter i ordren. Efter annullering kan man købe nye billetter, hvis der er behov for det, og de er tilgængelige.
Afmelding sker efter følgende regler:
Til og med 60 dage før konferencen kan du frit fortryde dit køb
Ved tilmelding i perioden 59 til 40 dage før konferencen har du 5 dage til at fortryde dit køb
Fra 39 dage før konferencen kan du ikke fortryde dit køb
En kollega fra samme virksomhed kan frit overtage en plads.
VEJ-EU forbeholder sig ret til at aflyse konferencen senest 30 dage før konferencestart. Hvis VEJ-EU aflyser konferencen, annulleres tilmeldingen uden beregning. Deltageren får besked via e-mail.
VEJ-EU forbeholder sig ret til at aflyse konferencen senest 30 dage før konferencestart. Hvis VEJ-EU aflyser konferencen, annulleres tilmeldingen uden beregning. Deltageren får besked via e-mail.
Afbestilling og ændringer skal ske skriftligt til info@vej-eu.dk.
3. BETALING
Alle priser er eksklusive moms.
Konferenceprisen er anført på www.konferenceforum.dk. Prisen inkluderer deltagelse og forplejning som anført på bekræftelsen. Ønsker deltageren ekstra overnatning, udover det der er anført på bekræftelsen, skal henvendelse ske direkte til konferencestedet.
Faktura fremsendes digitalt til den faktura e-mail eller det EAN-nummer, der blev oplyst ved bestilling af konferencen. Angives ukorrekte tilmeldingsoplysninger, der medfører fremsendelse af ny kreditnota/faktura, faktureres et gebyr på 200 kr.
Ved manglende betaling af faktura til den anførte betalingsfrist fremsendes rykker 1 uden gebyr og renter.
Betales fakturaen fortsat ikke, fremsendes rykker 2 med inkassovarsel. Rykker 2 pålægges et gebyr på 310 kr. samt 2 % rente pr. påbegyndt måned efter forfald.
Hvis faktura med gebyr og renter ikke betales, overgår fakturaen til inkasso uden yderligere varsel.
4. KONTAKTOPLYSNINGER
VEJ-EU - Vejsektorens Efteruddannelse
Guldalderen 12, 2640 Hedehusene
Tlf. 7217 0217
CVR.: 86632012
EAN: 5790001900410
E-mail: info@vej-eu.dk
Opdateret den 18. august 2022
Indtast din e-mail adresse og din adgangskode for at få adgang til din profil. Har du glemt din adgangskode kan du klikke på "Glemt adgangskode".
Har du glemt din adgangskode, eller ønsker du at ændre din adgangskode. Så indtast din e-mail herunder, derefter vil en e-mail blive sendt til din indbakke. Med et link til ændring ad adganskode.